betrokken-leider-ben-tiggelaar

Ben Tiggelaar over hoe word je een betrokken leider

Uitgedaagd worden, welke leider wil dat niet? Ben Tiggelaar daagde ondernemers uit tot betrokken leiderschap. Dit blog vertelt je drie dingen die volgens Ben Tiggelaar hoog scoren en waarvan mensen zeggen: daar heb ik iets aan. Met een link naar een effectieve professionele uitstraling.

Ruim 500 ondernemers en leidinggevenden zijn op een warme zomeravond aanwezig bij een ondernemersvent van de IZB. Vanavond spreken Ben Tiggelaar en Ron van der Spoel over het thema is: ‘ Jij geeft leiding… wie is daarmee gediend?’

Wie vind je echt een goede leider?

Een goede leider is echt. Je voelt en hoort als iemand iets doorleefd heeft. Je ziet en ervaart het in zijn uitstraling.

Je ervaart verbinding en weet direct: dit is een goede leider. Hem of haar vertrouw ik.

Dit komt door de eerste indruk die je van iemand krijgt. Je vormt binnen drie seconden een beeld van de ander. Dit beeld bepaalt veel van wat je daarna vindt of doet.

Wat is leiderschap?

Van leiderschap kan je spreken als een individu een groep mensen beïnvloedt om een gezamenlijk doel te bereiken.

Wanneer managers een groep moeten beïnvloeden om een doel te bereiken beoefenen ze leiderschap. Een ondernemer geeft leiding aan zichzelf, zijn onderneming en medewerkers. De persoonlijke uitstraling is cruciaal in het beïnvloedingsproces.

De impact van de leider is cruciaal

Van alle factoren in de werkomgeving heeft de direct leidinggevende de grootste impact op de variatie in productiviteit, werkplezier en betrokkenheid.

Als je een keer een hele slechte leidinggevende hebt gehad weet je welke impact dat op je werk maar ook in je privéleven kan hebben. Waarvan acte.

Schokkende cijfers

De impact van de leider is van cruciaal belang. Helaas is de impact van de direct leidinggevende vaker negatief, dan positief.

Internationaal onderzoek wijst uit dat 45% van de ondervraagden het eens is met de stelling: ‘Mijn baas creëert een demotiverend werkklimaat’. Schrik niet, in Nederland is dit 68%.

Reflectie van de leider

Nu ik dit zo neerschrijf gaan mijn gedachten terug naar de 23 jaar dat ik leidinggevende was….. hoe was mijn impact? Ik weet, dat ook ik, steken heb laten vallen.

Ik ben mij er wel van bewust dat ik altijd handelde met de intentie het beste voor mensen en de organisatie te zoeken. Al werd dat op bepaalde momenten niet door iedereen zo ervaren.

Bepaalde kwesties, zou ik, met de kennis van nu, anders aanpakken. Ik vermoed dat elke leidinggevende die eerlijk terugkijkt dit zo ervaart.

De intentie van de leider

Ik vind het cruciaal dat de intentie waarmee je handelt het beste voor de ander voor ogen heeft. En dat organisatiebelangen niet boven persoonlijke belangen gesteld mogen worden. Dit was en is het basisprincipe van mijn besluitvorming. Dit betekent niet dat alles wat de werknemer wil, gerealiseerd kan worden. Bij goede intenties is er altijd een win-win situatie.

3 tips van Ben Tiggelaar

Drie dingen die hoog scoren waarvan mensen zeggen: daar heb ik iets aan. Ben vertelt:

1. Luisteren

Oprecht luisteren door oprechte aandacht te geven. Mensen willen ervaren dat er naar hen wordt geluisterd.

De meeste mensen luisteren niet met de intentie om te begrijpen maar met de intentie om te reageren

Stephen Covey

Hoe geef je oprechte aandacht

  • Tijd inplannen voor medewerkers: minimaal 4 x per jaar 10 minuten: dan merk je dat er meer betrokkenheid komt bij mensen, ze raken emotioneel gehecht aan een bedrijf.
  • Oprecht luisteren: als iemand even met je wil praten, blijf je niet doortypen of je in je rapport staren.
  • Echte aandacht: als er iemand binnenkomt die vraagt: heb je even, je schuif je je spullen aan de kant en je richt je op de ander.

2. Psychologische veiligheid

Psychologische veiligheid betekent dat mensen het lef mogen hebben dat ze mogen zeggen wat ze vinden.

Aandachtspunten voor psychologische veiligheid

  • Jargon: je kent het wel, elk bedrijf heeft een eigen jargon. Het is die ene kreet binnen het bedrijf die iedereen begrijpt behalve nieuwkomers en buitenstaanders.
  • Veiligheid binnen het team: worden er ideeën naar voren gebracht? Durft men feedback te geven? Nee? Dat is een teken dat het niet veilig is in het team.
  • Focus: angst is geen effectief motivatie-instrument. Leg de focus op dat wat goed gaat.

3. Leiderschap op maat

Gelijke behandeling is in de wet vastgelegd. In de praktijk zien we vaak anders. Iedereen is uniek en heeft een andere behandeling nodig.

Tot zover Ben Tiggelaar.

Ieders unieke kwaliteiten effectief uitstralen vraagt een unieke aanpak. Het is de kunst om je uitstraling zodanig vorm te geven, dat deze aansluit bij je persoonlijkheid, het team en de doelen waar je zelf en waar de organisatie voor staat.

Gelijke behandeling vraagt ook leiderschap op maat. Ken Blanchard over leiderschap op maat:

Er is niets zo oneerlijk als ongelijke mensen gelijk behandelen. Zonder waardering voelen mensen zich waardeloos.

Ken Blanchard

Hoe dan?

  • Ga oefenen, probeer dingen uit met een klein groepje mensen. Vraag feedback. Feedback over hoe je overkomt en je stijl van leidinggeven.
  • Laat je inspireren door anderen en roep professionele hulp in op elementen die verbetering vragen.

Ik help je graag van een goede naar een betere en effectieve professionele uitstraling.

Een uitstraling die laat zien wie jij bent, hoe je bij je team aansluit en hoe je authentiek overkomt. Ook ga je zien wat je kunt doen om de gestelde doelen makkelijker te behalen. Laat je uitdagen en groei!

Dat kan in een powersessie, personal brandprogramma of kom eerst eens kennismaken.

Het was een inspirerende avond, waar ik als inspirator en ondernemer anderen mee kan helpen. En natuurlijk was het ook nog eens supertof om met Ben Tiggelaar op de foto te gaan!