Employer branding en personal branding: een ijzersterke combinatie unique personal branding

Employer branding en personal branding: een ijzersterke combinatie

Ontwikkel- en loopbaanbudgetten worden momenteel volop uitgegeven. Ik merk dat professionals op zoek zijn naar de match tussen hun persoonlijke drives en de missie van de organisatie. Is er geen match meer, dan kijken zij uit naar ander werk. Het economisch klimaat biedt volop kansen aan talent en biedt bedrijven groeikansen. Echter, het tekort aan talent remt de groei. Structurele employer branding geënt op personal branding, helpt om talent te behouden.

Is employer branding hetzelfde als personal branding?

Employer branding wordt regelmatig gezien als een synoniem voor personal branding. Employer branding gaat over het branden van het bestaansrecht, de waarden en identiteit van de organisatie. 
Personal branding gaat over het uitstralen van de identiteit, de waarden en de meerwaarde van de werknemer. Wanneer de personal brand aansluit bij de employer brand ontstaat een ijzersterke combinatie!

Corporate branding en personal branding

Elk contact dat de doelgroep met de organisatie heeft, draagt bij aan de beeldvorming over de organisatie en diens product of dienstverlening. 

Een betrouwbaar imago zorgt voor het gewenste vertrouwen. Het imago breed uitdragen in de marketing, huisstijl en communicatie uitingen is onvoldoende om te komen tot succes. Wanneer de directie en werknemers de organisatiemissie uitstralen, ligt er een basis om te komen tot persoonlijk en zakelijk succes. Personal branding is een essentieel element in de employer branding van missiegedreven organisaties.

Het beste resultaat

Alles wat de werkgever vanuit zijn (organisatie)identiteit in de employee journey verwerkt, helpt om het beste resultaat met- en voor werknemers te behalen. Een heldere missie is het uitgangspunt om werknemers die bij de organisatiecultuur passen te werven.
Werknemers kiezen steeds vaker vanuit hun innerlijke drives, wensen en behoeften voor een organisatie waar zij zich thuis voelen. De employer brand speelt hier een grote rol in. Deze vertelt het bijzondere gevoel waarom mensen bij een organisatie willen werken.

Personal branding

Het gaat erom dat werknemers de missie van de organisatie congruent uitstralen. Werknemers die ambassadeurs zijn, leggen hun persoonlijke missie over de missie van de organisatie en stralen deze uit. Het is van groot belang dat dit een aantrekkelijke en consistente uitstraling is, die klopt bij de werkelijkheid. Ambassadeurs zijn het levende bewijs van een betrouwbare organisatie.

Personal branding helpt bij schaarste

De juiste mensen aantrekken is steeds moeilijker. Als werknemers zich erkend en gewaardeerd voelen, zijn zij minder snel geneigd om ander werk te zoeken. Wanneer werknemers zichzelf kunnen zijn en hun eigenheid en talenten professioneel uitstralen, zijn zij een echte ambassadeur voor de organisatie. 
Dit heeft een positieve weerslag op de organisatie en stimuleert het aangaan van een langdurige verbinding met de organisatie als betrouwbare partner. Een partner om van te kopen en om mee samen te werken. 

Employer branding: Niet alleen in krappe tijden

Employer branding is er niet alleen voor krappe tijden. Employer branding draagt bij aan het continu zichtbaar maken van de match tussen werknemers en de organisatie. Waar employer branding de basis is voor het zichtbaar maken van de identiteit van de organisatie, wat zij wil bereiken en op welke manier, is personal branding het middel om de talenten, identiteit en eigenheid van werknemers zichtbaar te maken in hun uitstraling.

Organisaties die structureel personal branding in hun employee journey verwerken trekken makkelijker de juiste werknemers aan. En zorgen ervoor dat werknemers met nog meer plezier blijven samenwerken om met elkaar de gewenste persoonlijke en organisatiedoelstellingen te realiseren. 

In mijn volgende artikel schrijf ik wat helpt om de personal brand succesvol in de employer brand te borgen.