greypreneurs man pak business zwart wit unique personal branding

De opkomst van greypreneurs

Leeftijdsdiscriminatie, net als elke andere vorm van discriminatie, hoort niet thuis in een professionele omgeving. 60% van de werknemers van 45 jaar en ouder ervaren leeftijdsdiscriminatie. En dat zorgt voor opkomst van de greypreneurs.

Leeftijdsdiscriminatie

60% van de werknemers van 45 jaar en ouder zegt dat ze leeftijdsdiscriminatie uit de eerste hand hebben gezien of zelfs ervaren. Vanaf 2013 heeft IBM meer dan 20.000 werknemers van 40 jaar en ouder uit hun personeelsbestand gehaald. Leeftijdsdiscriminatie zorgt ook voor het vertrek van werknemers en het weglekken van kennis en ervaring in organisaties.

De opkomst van greypreneurs

Greypreneurs is de term voor oudere professionals die hun passies met ondernemerschap nastreven.

60% kleine bedrijven geleid door greypreneurs

Hoewel we misschien denken aan millennials uit Silicon Valley die apps en gadgets ontwikkelen, is het een feit dat bijna 60% van de eigenaren van kleine bedrijven ouder is dan 50 en bijna 50% van alle zelfstandigen babyboomers zijn. De babyboomgeneratie bestaat uit de grote hoeveelheid kinderen die na de Tweede Wereldoorlog werden geboren.
Hoewel ik (nog) niet tot de Babyboomgeneratie behoor, zie ik wel, dat veel vakkennis en levenservaring geen garantie is voor een succesvol ondernemerschap.

Ondernemersvaardigheden

Succesvolle greypreneurs kiezen er niet voor om met pensioen te gaan. Zij hebben, naast professionele kennis, ervaring met leiderschap en ondernemen.

Doorzettingsvermogen, frustratietolerantie en geduld zijn onmisbaar bij het ondernemerschap. Greypreneurs hebben naast marketingkennis ook bedrijfskundige inzichten nodig. En succesvolle greypreneurs bezitten een ondernemersmindset die op leiderschap is gebaseerd.

Het imago van de greypreneur

Greypreneurs worden vaak geassocieerd met grijze hoofden en duffe pakken. Ook ik, zie regelmatig 50- plussers die denken een professionele uitstraling te hebben in een te ruim bruin/beige pak en een gerafelde schrijfmap. Bruin heeft het imago van gezelligheid. Veel zaken die eetbaar en gezellig zijn zijn bruin, denk aan een bruin café, bitterballen, koffie en chocolade.

De greypreneur heeft meer kwaliteiten in zich dan gezelligheid. De uitstraling van de greypreneur heeft direct impact op het beeld dat hij van zichzelf en zijn bedrijf neerzet. Ik vind dat de greypreneur de verantwoording heeft het imago van de greypreneur (vol)waardig uit te stralen.

De greypeneur: zichtbaar zichzelf

Het beeld dat de greypreneur van zichzelf en zijn bedrijf neerzet laat zien hoe hij over zichzelf denkt. Uitstraling is een sterk communicatiemiddel waarmee je het verschil kunt maken. Personal branding helpt om een waardig beeld van de greypreneur en diens kennis en ervaring neer te zetten zodat hij stappen naar een next level kan maken. Dat vraagt een andere aanpak dan het aantrekken van een spijkerbroek met opgerolde pijpen of het kopen van een nep Rolex.

Zelfverzekerd ondernemen

Zelfverzekerd ondernemen vraagt lef! Lef is de durf om je van de rest te onderscheiden op een manier die bij jou past en die je waarde van je diensten en producten weerspiegelt. Omdat ik weet dat het kán is mijn advies aan greypreneurs: ‘Geloof in je eigen kracht en laat, door je te onderscheiden, zien wie je bent en wat je te bieden hebt’.

Ik help ambitieuze greypreneurs op een integere manier met het waarderen van hun talenten en eigenheid, waardoor zij als zelfbewuste greypreneur gaan groeien en zelfverzekerd en succesvol hun missie en die van hun bedrijf in hun persoonlijke uitstraling uitdragen.

Unique Personal Branding: voor de personal brand met rendement

Larinda Bok

Mijn volgende blog gaat over wat de vooruitgang van greypreneurs drijft. Kan je niet wachten tot dat blog omdat je wilt laten zien wat je waard bent?

Maak dan een afspraak om kennis te maken en door te praten over de meerwaarde van personal branding voor jou, je bedrijf, je werknemers en niet te vergeten je klanten. Neem contact op via deze link.