ik ben een ADHD-er

Ik ben een ADHD-er

Een enorme boosheid op de sympathieke en zeer gedreven veertigjarige Rob kwam omhoog. De eerste minuut van ons gesprek zegt hij: “ik ben een ADHD-er”. De boosheid gaat over in verdriet. Ook Rob leeft met de onterechte gedachte: ‘er is iets mis met mij’. In dit blog deel ik wat mij alert maakte en geef ik je meer informatie en inzicht in hoogbegaafdheid in relatie tot ADHD.

Snelheid van handelen

Zes maanden geleden kwam Rob*) bij mij op bezoek. Hij inventariseert datgene waar ik advies over wil en gaat een voorstel maken. Hij vertelt me dat ik binnen een week een terugkoppeling van hem krijg. Rob moet flink wat uitrekenen en analyseren. Diezelfde avond stuurt hij een Whatsapp bericht: ‘kunnen we morgen even bellen? Ik ben er uit!’ Ik ben verbaasd; hoe krijgt hij dit zo snel voor elkaar?

Ik ben een ADHD-er

De volgende ochtend spreken we elkaar en ik complimenteer hem over zijn snelheid van handelen. Ach ja zegt hij: “ik ben een ADHD-er hè. Het zit dan in mijn hoofd en dan schieten allerlei scenario’s door mijn gedachten en dan moet het er uit.”

En dan opeens…….. voel ik een oude boosheid omhoog komen. Vrij pittig zeg ik tegen Rob: “je moet ophouden met zeggen dat je een ADHD-er bent, gisteren zei je dat ook al, je doet jezelf tekort met zo’n sticker. Je bent gewoon een leuke vlotte vent met veel energie!”

Oef, ik schrik zelf van de felheid waarmee ik spreek. Zo goed ken ik Rob nu ook weer niet. Rob is even stil. Dan zegt hij: “ach joh zo erg is dat toch niet, ADHD?” “Nee Rob, natuurlijk is ADHD niet erg, maar ik zie meer in jou” zeg ik. Dan wordt Rob nieuwsgierig en vraagt door.

Ik ben een ADHD-er, autist, demente of borderliner

Allereerst vertel ik Rob waarom ik zo kwaad word als mensen zeggen: ” ik ben een ADHD-er, autist, demente of borderliner.’ In de ouderenzorg waar ik gewerkt heb, werd ik ook altijd boos als men over die dementen sprak.

Ik vind het respectloos tegenover de mens die het betreft en ik houd niet van stickers plakken. Dat doe ik zelf ook niet als ik met vermoedelijk hoogbegaafde volwassenen spreek over hoogbegaafdheid. Je bent een mens en sommige mensen hebben een andere manier van denken en gedrag.

ADHD en DSM

ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) is volgens de DSM, (een classificatiesysteem voor psychische stoornissen), een afwijking waarbij een sterk verlaagd vermogen aanwezig is om de aandacht voldoende bij activiteiten te houden en er is sprake van impulsief gedrag en rusteloosheid.” 

Ik vind het nogal wat om Rob te classificeren in een psychische aandoening, afwijking of stoornis. Daar moet vanuit mijn visie een grondig wetenschappelijk bewijs aan ten grondslag liggen, anders durf het aan om de diagnose vol overtuiging in twijfel te trekken.

Het verhaal van Rob

Rob vertelt mij over zijn dochter, zij paste op de basisschool in geen enkel leersysteem. Nu zij op de middelbare school zit is ze nog minder gemotiveerd. Ze presteert weinig en heeft een echte zesjesmentaliteit. Op de basischool heeft zij heeft allerlei testen ondergaan maar paste in geen enkele diagnose. Zij kreeg uiteindelijk de sticker ADHD.

Rob verdiepte zich in het gedrag en de diagnose van zijn dochter en herkent zich erin. Nu leeft hij met de gedachte dat er ‘iets mis met hem is’. 

Puzzeltjes en strategie

Terug naar het offertegesprek. Op mijn compliment aan Rob over zijn snelheid van handelen, vertelt hij hoe het bij hem werkt. Alle informatie zit na de inventarisatie in mijn hoofd en ik houd ervan puzzeltjes te maken en een strategie op te zetten. Daar focus ik mij met al mijn energie op.”

Bij mij komen er bij het woord puzzeltjes maken en strategie twinkels in mijn ogen. Ik denk: ‘zou het?’

Rob vertelt enthousiast hoe hij zijn creativiteit inzet om een strategie uit te zetten. Hoe hij alle risico’s uitsluit en door scherpe analyses tot de beste strategie komt. Hij vertelt hoe snel hij de richting ziet die hij uit wil en hoe ongeduldig hij wordt als hij op informatie moet wachten.

We praten door over zijn manier van plannen en het systeem dat hij zich door de jaren heen heeft aangeleerd zodat hij overzicht houdt. We delen onze intense belevingswereld, enorme energie en ook ons grote rechtvaardigheidsgevoel.

Rob wil nog iets kwijt over zijn dochter. Vanavond zit zij weer op haar kamer achter de computer. Ze speelt het liefst met virtuele vrienden computergames over ruimtevaart en sterrenkunde.

Dan noem ik het woord hoogbegaafdheid en we spreken door over de vele misdiagnoses bij ADHD in combinatie met hoogbegaafdheid. Er gaat een wereld voor Rob open.

Ik ben een ADHD-er: plak geen stickers

Rob waardeert mijn open en heldere manier van duidelijkheid geven. Hij zegt dat hij inzichten krijgt over dingen die hij nog nooit zo begrepen heeft. Ik vertel hem dat ik in dit ene gesprek niet zeg dat hij hoogbegaafd is. Daar is meer voor nodig!

Rob zegt dat het hem makkelijker zou maken om alles in een kader te plaatsen als hij duidelijk heeft waar zijn sterke talenten liggen.

Dat ben ik helemaal met Rob eens. Een talentenanalyse maakt inzichtelijk welke drijfveren en talenten aan het gedrag van Rob ten grondslag liggen. Door het gedrag en talent van Rob in combinatie met hoogbegaafdheid samen met Rob te bespreken, wordt duidelijk of Rob veel aanleg heeft voor talenten die matchen met de persoonskenmerken van hoogbegaafdheid. Ook de ontwikkelbaarheid van zijn talenten wordt inzichtelijk.

Talentenanalyse

De TMA talentenanalyse geeft woorden aan- en inzichten in wat mensen drijft, hun talenten, interesses, competenties en carrière. In een terugkoppelgesprek bespreek ik de bevindingen en mijn analyse en hoe ik de scores met de persoonskenmerken van hoogbegaafdheid interpreteer.

Het terugkoppelgesprek is een ontdekkingstocht naar waar mijn cliënt in wil groeien en op zijn eigen manier de juiste stappen kan zetten. Mijn toegevoegde waarde is dat ik op een open, heldere, directe en positief stimulerende manier de talentenanalyse weet te interpreteren en help hoe de ander dit toe kan passen in zijn loopbaan en privéleven.

10 persoonskenmerken van ADHD en hoogbegaafdheid

Door jou meer inzicht te geven in de relatie ADHD en hoogbegaafdheid vind je hier een lijst met een kleine selectie van persoonskenmerken van hoogbegaafdheid die zich regelmatig voordoen bij mensen met de diagnose ADHD.

Bij creatief hoogbegaafden komen bepaalde persoonskenmerken, die bijdragen aan misdiagnoses vaak voor. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Grote passie
  • Initiator
  • Snel afgeleid, maakt daardoor dingen niet af
  • Breed geïnteresseerd
  • Nieuwsgierigheid en veel waarom vragen
  • Groot associatievermogen (verbanden leggen)
  • Bijzondere humor
  • Veel creatief talent
  • Groot doorzettingsvermogen
  • Probleemoplossend

Is er iets mis met je als je denkt ik ben een ADHD-er?

Zoals je in het gesprek met Rob merkte, word ik geraakt door de onterechte overtuigingen van mensen die denken dat er iets mis met hen is doordat ze niet weten dat ze hoogbegaafd zijn. Hun talenten liggen onder het stof. En dat terwijl talenten bedoeld zijn om te schitteren en stralen. Jouw talenten kunnen ook schitteren. Daardoor ga jij wel stralen! Het onderzoeken van gedrag en talent én het in de juiste context plaatsen zorgt voor helderheid, plezier en richting in je werk en persoonlijke leven.

Keuzes worden makkelijker en je hebt meer plezier en ontspanning in je werk als je bewust weet te kiezen om alleen te doen waar je goed in bent. Ik ben er van overtuigd dat, wat niet in je zit ook niet te ontwikkelen is.

Mijn missie

Het is mijn missie om meer bekendheid te geven aan hoogbegaafdheid bij volwassenen. Ik deel graag mijn kennis en ervaring in blogs en interviews. Daarnaast help ik hoogbegaafde mensen bij het krijgen van inzicht in hun persoonlijkheid in combinatie met hoogbegaafdheid. Ik help hen bij de juiste interpretatie en hoe je het beste en mooiste uit jezelf kunt halen.

Dan ga je schitteren als een diamant!

Ik daag je uit om met mij contact op te nemen als je jezelf na het lezen van dit blog afvraagt: ‘hé ben ik soms ook hoogbegaafd?’ Want, zoals Rob treffend verwoordde: “meer inzicht in hoogbegaafdheid leidt tot inzichten en je gaat de dingen beter begrijpen.”

Mijn ervaring is dat je jezelf en je omgeving beter begrijpt. Je krijgt van mij ook handvatten die je helpen om jouw omgeving te leren, hoe zij jou beter kunnen begrijpen. Ik weet zeker dat jij meer ontspanning en plezier in je leven kunt gaan ervaren. Wat een wins hé!

Hoor ik jou binnenkort?
Tel: 06 14 35 45 80
Mail: Larinda@uniquepb.nl
Het contactformulier vind je hier

*) Gefingeerde naam

Larinda zich heel goed inleven in de problematiek waar hoogbegaafde mensen mee te maken hebben. 

Mariella

Het klinkt misschien extreem, maar dat was voor mij een moment om nooit te vergeten. Ze liet me namelijk iets inzien, dat ik zelf niet doorhad.

Brendy

Precies wat ik nodig had voor mezelf. Om beter taal te geven aan en uit te spreken WAT ik doe en kan. Hart en hoofd op dezelfde lijn.

Olga