financial controller laat je horen accountancy

Financial controller laat je horen

Financial controllers zijn vaak werknemers die maandelijks een loonzakje krijgen. Vanuit werknemerspositie is het haast ondoenlijk, zich te verplaatsten in de denkwereld van een ondernemer en te weten wat er allemaal speelt. Bovenal speelt dat de positie van de financial controller verschuift. Hoe controllers verbindende communicatie uitstralen lees je in dit blog.

Financial controllers zijn vakinhoudelijk sterk en vaak resultaatgericht. Hoewel dat goede eigenschappen zijn, verschuift het werk zich (bijvoorbeeld door automatisering) van controller naar adviseur en sparringspartner.

Bijgevolg heeft dit consequenties voor de communicatie en de uitstraling van de controller. Daarom geef ik in dit blog tips over wat nodig is voor een verbindende communicatie.

Hogere verwachtingen van financial controller

Er wordt meer van financial controllers verwacht dan tien jaar geleden. Toen kon het nog gebeuren dat je de hele dag in een kantoor werkte. En dat voor het doornemen van de jaarcijfers, je gesprekspartners bij jou op kantoor kwamen.

Het werk van de financial controller verschuift

Financials krijgen een signaalfunctie en worden als sparringspartner gezien. In het bijzonder verschuift het werk van de financial controller van cijfers naar advisering.

Anders gezegd: zij gaan minder taakgericht en meer mensgericht werken. Dat vraagt softskills om op een empathische manier te communiceren. Bovendien is het noodzakelijk om de verbinding te maken met de gesprekspartner.

Financial controller werkt samen met ondernemers

Tegenwoordig is het, net zoals in control zijn, noodzakelijk om de samenwerking met ondernemers aan te gaan. Evenals win-win te zoeken door actief met de ander mee te denken en naar de ondernemer toe te gaan.

Voor een goed advies is het van belang de sfeer en beleving binnen de onderneming te ervaren.

Cijfers gaan achteruit

De financial controller is de expert op cijfers. Maar welke vragen stelt hij aan de ondernemer?

Vraagt hij wel eens hoe het écht met de klant gaat? Hoe het komt dat zijn cijfers achteruit gaan? Kortom; de werk-privé balans is een belangrijke factor voor het welbevinden en daarmee het presteren van de ondernemer en tegelijkertijd de cijfers van het bedrijf.

Financial controller en persoonlijke ontwikkeling

Het gaat over wat anderen zien en opmerken. Die beleving is precies waar het om draait.

Dat vraagt werken aan softskills zoals communiceren en online én persoonlijke uitstraling. Een standaard ingevuld LinkedIn profiel met een foto met grijs pak en gestreepte das voldoet niet meer.

Dat vraagt te weten

  • welke kwaliteiten je hebt en deze uit te stralen
  • wat iemands onderscheidend vermogen is en daar effectief op in te spelen
  • hoe empathische verbindende communicatie werkt en dit optimaal in te zetten
  • op welke manier persoonlijk leiderschap effectief ingezet kan worden
  • hoe de verbinding met de ondernemer wordt gemaakt

Personal branding voor de financial controller

Ik wil financial controllers bewust maken. Waardoor zij zelfbewust weten wat zij kunnen doen, om vol zelfvertrouwen een professionele en toegankelijke uitstraling te ontwikkelen.

Met mij als personal branding coach krijgt de financial controller een empatisch en analytisch begeleider. Op een gestructureerde manier, met bewezen modellen ontdekt de financial controller welke kwaliteiten hij heeft én wat hij uitstraalt.

In een personal brandprogramma leert hij bovendien, hoe hij met zijn persoonlijke uitstraling online- en offline de verbinding maakt. En wat heel belangrijk is: het gebeurt op een manier waarbij hij zich comfortabel bij voelt. Daardoor worden zijn unieke, soms verborgen kwaliteiten zichtbaar.

Larinda Bok, Personal brand expert & imageconsultant met een bedrijfskundige achtergrond

Interessant artikel lezen over het charmeoffensief en het imago van de accountant? Klik op deze link.