Zakelijke omgangsvormen voor officemanagers unique personal branding

Personal Branding workshop

Hoe werkt een personal branding workshop is de vraag die ik vaak krijg. Voor elk bedrijf is de invulling van een workshop personal branding verschillend. Een globale opzet lees je in dit blog.

De inhoud van een workshop personal branding

Hoe kom ik representatiever over is een van de meest gestelde vragen bij de aanvraag van een personal branding workshop. En bijna altijd is de opmerking: “maak het niet te zwaar, want het moet een ontspannen en leuke personal branding workshop zijn. Aan beide ‘eisen’ voldoet een workshop van Unique Personal Branding.
Daarnaast komt in de evaluatie terug dat Larinda:

  • veel kennis deelt,
  • op een interactieve manier de aandacht weet vast te houden en
  • praktische voorbeelden geeft

De eerste indruk

Bij een workshop met het onderwerp ‘hoe kom ik representatiever over’ begin ik, nadat ik mij voorgesteld heb, met een interactieve werkvorm over de eerste indruk. Na twintig minuten hebben de deelnemers inzicht in hoe anderen naar hen kijken, wat zij uitstralen en wat hun persoonlijke kracht is. Er wordt veel gelachen en de sfeer wordt vanzelf ontspannen.

Ook mannen bij de personal branding workshop

Niet alleen vrouwen nemen deel aan de workshop personal branding. Veel mannen luisteren met aandacht naar de inzichten die ik hen geef. Zij verbazen zich erover dat de eerste indruk en professioneel presenteren zo’n grote invloed heeft.

Na de interactieve werkvorm is er draagvlak voor de uitleg over hoe de eerste indruk werkt. Bekende Nederlanders en buitenlandse hoogheden staan in the picture met hun professionele presentatie. Ook hier weer reacties als: tjonge, daar wordt goed over nagedacht! Al deze voorbeelden roepen herkenning op en spreken tot de verbeelding. Het praktisch leren door zien en ervaren zorgt ervoor dat de aangeboden kennis goed blijft hangen.

De diepte in met de personal branding workshop

Na de ontspannen eerste indruk sessie gaan we de diepte in. De deelnemers gaan eerst individueel en later in groepjes aan de slag met het benoemen van hun kernkwaliteiten. Ook hier zijn verschillende werkvormen voorhanden. Kleur, inventarisatielijsten en rollenspellen en meer werkvormen staan tot mijn beschikking om in te zetten. Ervaring is een belangrijk gegeven om in te spelen op de verschillende groepen die personal branding workshops afnemen.

Hindernissen in de workshop

Meerdere keren heb ik de workshop personal branding niet af kunnen maken zoals ik in gedachten had. Ik herinner mij een team dat vanuit het management de workshop personal branding aangeboden krijgt. Het is de bedoeling dat zij aan het einde van de workshop hun krachtige kanten kennen en weten hoe zij deze in kunnen zetten om representatief hun werk te doen.
Halverwege de workshop blijkt dat drie deelnemers zich niet gehoord en gezien voelen door hun leidinggevende. De teamleden spreken hierover met elkaar door.
Wat ben ik dan blij met mijn managementervaring! Ik coach het gesprek de positieve kant op en daag hen uit om objectief te reflecteren en hun verantwoording te nemen door in gesprek te gaan met de leidinggevende. Ik geef hier meteen praktische handvatten in mee zoals:

  • maak een afspraak en ga niet in de wandelgangen in gesprek
  • bereid je voor en schrijf je punten op een lijstje
  • draag kleding waar je je goed in voelt

Dit is een klein voorbeeld dat ik vaker tegenkom bij teamworkshop. Met behoud van de privacy koppel ik mijn bevindingen terug naar de leidinggevende en maak ik een vervolgafspraak om de workshop af te maken. Gelukkig komt dit niet elke dag voor.

Begrijpen hoe de gewenste uitstraling vorm gegeven kan worden

Na het onderdeel kernwaarden volgt de vertaling naar de gewenste uitstraling. Dat is voor elk bedrijf en elke persoon anders. Het imagokompas biedt hier een mooie structuur in. De deelnemers begrijpen welke kleding ze bij welke gelegenheid kunnen dragen. Bij groepen van meer dan tien personen neem ik een collega mee. Deze is even deskundig als ik, heeft dezelfde opleiding genoten en weet ook van aanpakken. Samen geven we na het plenaire gedeelte individuele adviezen. Het persoonlijke contact is naast de plenaire lezing, een van de leukste dingen in mijn werk als personal brand expert en imageconsultant.

De aanvraag van een personal branding workshop

Zoals je begrijpt is de invulling van elke workshop verschillend. Elk bedrijf heeft verschillende uitgangspunten die het in de uitstraling wil terugzien. Daarom is een workshop personal branding maatwerk. Een aantal andere onderwerpen die erg geschikt zijn voor een workshop zijn:

  • imago
  • persoonlijke uitstraling
  • kleur
  • lichaamstaal
  • personal styling
  • kwaliteiten in zicht

In een intakegesprek worden de wensen en verwachtingen van de opdrachtgever duidelijk. Voor mij is dit de basis waaruit ik mijn workshop opbouw.
Ik geef workshops in de regio van Den Haag, Rotterdam, Gouda en incidenteel in de provincie Utrecht, Zeeland, Noord Holland en Brabant.

Is je interesse gewekt? Klik hier om een afspraak te maken voor een gratis offerte.