dartboard unique personal branding

Wat is de kern van Personal Branding?

Personal Branding is in één woord te vangen en dat is: JIJ. In alle rollen in dit leven sta jij centraal. Jij als mens, jij als ondernemer, jij als vrijwilliger, vader, moeder, kind en echtgenoot…… Maar wie ben je? En wat is jouw Why?

Personal Branding en identiteit

Elk mens heeft sterke en zwakke kanten. Hoe meer jij je bewust bent van je kwaliteiten, hoe meer je kunt betekenen voor anderen en voor jezelf.

  • Je kernkwaliteiten zijn de specifieke sterktes die jou kenmerken.
  • Je kernwaarden duiden waar jij voor staat.
  • Daarnaast is belangrijk wat jou drijft, waar je voor gaat.

Je persoonlijke identiteit ontwikkelt zich bij het volwassen worden vanuit je kernwaarden. Je leert vaardigheden en leert je ‘te gedragen’. Je uiterlijke kenmerken heb je meegekregen bij je geboorte. Je oogkleur, lengte en botstructuur kan je niet veranderen. Ook je kernwaarden en karakter kan je niet veranderen.

De combinatie van persoonlijkheid en uiterlijke kenmerken vormen jouw unieke identiteit. Jouw identiteit speelt de belangrijkste rol bij Personal Branding.

Personal Branding en je Why

Je Why, het waarom je doet wat je doet, maakt daarom het verschil.

Simon Sinek vertelt in zijn vaak bekeken TEDx talk: “98 % van de mensheid weet wat hij doet. Een deel daarvan weet hoe ze het doen. Zij kennen hun toegevoegde waarde en unique selling points. En heel weinig mensen én organisaties weten waarom ze doen wat ze doen.” Laatste genoemden weten vaak niet waarom zij elke morgen hun bed uit komen. Hierdoor wordt, waar ze in geloven en waarom dat belangrijk is voor anderen, ook onzeker.

Personal Branding en het verschil maken

Simon Sinek stelt: “mensen die weten waarom ze doen wat ze doen maken het verschil”. Personal Branding gaat over jezelf en je ‘Why’. Waarin ben jij uniek, waar sta je voor, waar ga je voor? Als dat duidelijk is, draag je nog meer bij aan je eigen succes en dat van de organisatie.

Personal Branding en imago

Een imago bouw je op. Imago is het beeld dat de ander van jou heeft. Dit beeld kan verschillen met het beoogde imago. Aan Personal Branding zit onlosmakelijk een imago verbonden. Welk gevoel wil je bij anderen opwekken, welke emoties drijven jou ten diepste? Personal Branding is het middel om te komen tot een zelfbewust imago.

Ik kijk bij Personal Branding vooral naar de persoonlijkheid en het gewenste imago en vertaal dat in het voor de persoon best passende imago.

Mijn volgende blog gaat over: Personal Branding waarom zou je? Lees je weer mee?

Strategiesessie

Heb jij vragen over jouw `Personal Brand? Hoe zou het voor je zijn om

  • te weten wat nodig is om jezelf in je bedrijf of functie vol zelfvertrouwen en met plezier succesvol te presenteren
  • je weten hoe je overtuigend overkomt
  • een concreet plan te hebben waar je vol zelfvertrouwen je personal brand  naar een hoger niveau kunt tillen

Wil je eens sparren over jouw profilering, uitstraling, imago en personal brand? Boek dan een strategiesessie. Na twee uur heb je antwoord op je vragen en een plan met een aantal aanbevelingen en een voorstel wat jij kunt doen om een succesvolle personal brand te ontwikkelen.

Larinda Bok, tel: 06 14 35 45 80 of mail naar: larinda@uniquepb.nl

Unique Personal Branding

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] jij duidelijk kan maken waarvoor je staat en gaat (jouw Why) is het voor anderen duidelijk waarom zij voor jou […]

Reacties zijn gesloten.